PvdA dringt erop aan om plaatsing skatebaan Camminghaburen uit te stellen

11 september 2024

Voor de PvdA Leeuwarden is burgerparticipatie een essentieel speerpunt, vooral in een tijd waarin het vertrouwen in de politiek steeds verder afneemt. De partij erkent het belang van actieve betrokkenheid van inwoners bij besluitvormingsprocessen, zeker bij kwesties die directe invloed hebben op hun leefomgeving. Een recent voorbeeld hiervan is de geplande plaatsing van een skatebaan in de wijk Camminghaburen in Leeuwarden.

In het winkelcentrum is de afgelopen weken meerdere keren door bewoners hun zorgen geuit over dit project. Ze voelen zich niet gehoord door het wijkpanel, dat verantwoordelijk is voor de besluitvorming. Het panel lijkt slechts uit twee leden te bestaan, waarvan één al geruime tijd niet meer actief is. Dit roept vragen op over de legitimiteit en representativiteit van het wijkpanel.

Bovendien is de communicatie met de buurt gebrekkig. Bewoners, winkeliers en zelfs de wijkagent geven aan dat er in de maand waarin de besluitvorming on hold zou zijn gezet, niets is ondernomen om draagvlak te creëren. De wijkagent benadrukt het belang van goede communicatie en het betrekken van alle belanghebbenden bij het besluitvormingsproces. Dit heeft in dit geval niet plaatsgevonden, wat het wantrouwen onder de inwoners verder vergroot.

De PvdA Leeuwarden roept daarom op tot een heroverweging van de geplande plaatsing van de skatebaan. Zonder voldoende draagvlak en een duidelijke, onderbouwde tijdlijn is het niet verantwoord om door te gaan met de werkzaamheden. De partij deelt de zorgen van de wijkagent en is van mening dat het voortzetten van het project onder de huidige omstandigheden kan leiden tot escalatie en verdere polarisatie in de wijk.

In het kader van goede burgerparticipatie is het cruciaal dat de gemeente en het wijkpanel eerst zorgen voor een breed draagvlak voordat er definitieve stappen worden ondernomen. De PvdA Leeuwarden dringt er dan ook op aan om de plaatsing van de skatebaan voorlopig uit te stellen.

Met vriendelijke groet,

Mirka Antolovic-Tipuric