Stop met zorgwoningen in Vlietzone

De Leeuwarder PvdA ziet het plan voor twintig zorgwoningen van Estea Capital aan het Noordvliet niet zitten.De partij vraagt burgemeester en wethouders om het Estea-plan te keren. Als de ontwikkelaar al dementerende ouderen wil huisvesten, dan liever in een ander deel van de stad, bepleit de partij.

De sociaaldemocraten wijzen op de Adelaarkerk in Bilgaard, waar Estea eerder ook zorgwoningen wilde bouwen. Dat liep niet goed af. ,,Wij hebben er geen vertrouwen in, gezien de ruïne die de ontwikkelaar in Bilgaard heeft achtergelaten.’’

Daar komt nog bij dat de Vlietzone met grote problemen kampt. Die hangen deels samen met het grote aantal zorgwoningen in de wijk. Kwetsbare mensen moeten beter worden gespreid over de stad, terwijl de Vlietzone juist hoogwaardiger woningen verdient, aldus de partij.

In het bestemmingsplan is nu nog te veel ruimte voor zorgwoningen, aldus de PvdA, die waarschuwt dat ,,zorgcowboys’’ steeds weer kansen zien in de Vlietzone: ,,Zo’n scenario, waarbij de wijk overspoeld wordt door zorgbedrijven, wil de PvdA beslist voorkomen.’’

Foto: Het Leeuwarder vliet. Google Streetview Bron: Leeuwarder Courant Erwin Boers