20 mei 2022

In memoriam: Kees Geerts

Kees Geerts is recent op 84 jarige leeftijd overleden. Voor velen zal hij een onbekende zijn. Het is immers al weer 37 jaar geleden dat hij afscheid nam als wethouder voor de PvdA in Leeuwarden. In de periode 1974 t/m 1985 vervulde hij een gezichtsbepalende rol binnen de lokale politiek.

In 1974 werd hij lid van de gemeenteraad en daarmee trad hij in de voetsporen van zijn vader M.H. Geerts die ruim 12 jaar wethouder In Leeuwarden was. In 1978 werd hij fractievoorzitter en in 1981 wethouder, waar hij Wilfried de Pree opgevolgde, nadat deze als Tweede Kamerlid was gekozen.

Kees Geerts studeerde geodesie in Delft, waarna hij in dienst trad bij het Ministerie van Landbouw en later bij het Kadaster. Je kon hem zonder enige terughoudendheid typeren als een echte ‘Delftse ingenieur’: uiterst rationeel en overtuigd van zijn kennis van zaken. En daarnaast een van huis uit pure sociaaldemocraat, die pal stond voor de verheffing van de Leeuwarder bevolking, de betere verdeling van arbeid, bepleiter van vrouwenemancipatie en -culturele minderheden met een bijzondere aandacht voor het werk bieden aan schoolverlaters en werklozen.

Vooral ook een bestuurder, die zocht naar een breed draagvlak binnen de gemeenteraad. Van smalle colleges moest hij niets hebben. Hij betoonde veel daadkracht en dan vooral op het terrein van de volkshuisvesting, de ruimtelijke ordening en de stadsvernieuwing in een tijd waarin de woningnood groot was, de infrastructuur van de stad achterbleef en vele stadsdelen er slecht bijlagen. Onder zijn wethouderschap is met name de binnenstad stevig op de schop genomen:  de vele leegstaande woon-en winkelpanden werden niet meer als vanzelfsprekend gesloopt, maar gerestaureerd, vele kilometers kademuren zijn vernieuwd, de Oostergoweg werd aangelegd en de Eerste Kanaalsbrug niet vervangen door een ophaalbrug, maar voorbeeldig hersteld.

In 1985 vertrekt hij onverwachts – het politieke handwerk sprak hem als doener minder aan – naar Groningen/ Zwolle richting zijn oude werkgever het Kadaster, maar na zijn pensionering keert hij terug naar zijn vertrouwde Leeuwarden. En tot verrassing van velen gaat hij zich naast het intensief sporten dan richten op het leren van pianospelen, schilderen en beeldhouwen en vooral ook, en zo kenden we hem weer, het schrijven van ongezouten, ingezonden brieven over onder meer de nieuwbouwplannen van de toenmalige Friesland Bank en de door hem als Cambuur-supporter verfoeide verhuisplannen van Cambuur.

De PvdA en Leeuwarden hebben aan deze immer betrokken inwoner veel te danken!

Ap Timmermans