Andries Ekhart overleden

22 april 2022

Fractievoorzitter en oud-wethouder Andries Ekhart is donderdag plotseling thuis overleden. In maart volgde hij Lutz Jacobi op als fractievoorzitter. Andries is 66 jaar geworden.

Andries heeft zich jarenlang bevlogen ingezet voor sociaal-democratische waarden en zijn stad Leeuwarden. Andries is zes en een half lang wethouder geweest in Leeuwarden, met onder meer de portefeuille Werk en Inkomen, Financiën, Zorg, Opvang, Integratie en Sport. Daarvoor was hij tien jaar lang wethouder in Sneek en in Súdwest-Fryslân. Voordat hij de politiek inging was Andries werkzaam als leraar en conrector op het RSG Magister Alvinus in Sneek.

Andries werd geboren in de Koestraat in Leeuwarden, vlakbij het Cambuurstadion. Zijn leven lang bleef hij betrokken bij de buurt Oud-Oost. Naast een rood PvdA-hart had hij ook een blauw-geel Cambuurhart. Hij was vaak met zijn broers en zus bij de wedstrijden van Cambuur te vinden.

Fractie, bestuur en wethouders zijn diep bedroefd en zullen zijn warme betrokkenheid, bevlogenheid en enorme dosis humor missen. We zullen nooit weten welke grap Andries zelf zou hebben gemaakt over het feit dat hij ons heeft verlaten op Hemelvaartsdag.

Vice-fractie voorzitter Lutz Jacobi: “We verliezen met Andries een echte rode kameraad, een ware sociaal-democraat in hart en nieren.” Afdelingsvoorzitter Karin van der Burg: “Andries was het gezicht van de PvdA in Leeuwarden, maar heeft natuurlijk ook in Sneek en heel Fryslân zijn stempel gedrukt op de sociaal-democratie.”

Andries laat zijn vrouw, twee kinderen en een kleinkind achter. Wij wensen zijn familie veel sterkte in deze moeilijke tijd.

In verband met de maatregelen rondom Corona is het momenteel niet mogelijk om in partijverband stil te staan bij het overlijden van Andries. In overleg met de familie zal gekeken worden of dit op een later moment alsnog mogelijk is.