Plannen Zalen Schaaf

“Wij mensen denken dat wij de huizen bezitten maar wij zijn slechts de tijdelijke gebruikers ervan. Wij gaan maar de huizen/gebouwen blijven en nemen weer nieuwe gebruikers tot zich” citaat van een gids van de Joodse Bruiloft.

PvdA heeft zich altijd ingezet voor het behoud van Zalen Schaaf. Daarom hebben wij met het uitschrijven van de prijsvraag en latere aanpassing waarbij sloop eruit is gehaald, gepoogd dit op een na oudste theater van NL te behouden in al haar glorie een duurzame toekomst te geven. De prijsvraag heeft geresulteerd in drie plannen. De jury heeft deze beoordeeld en een rangorde vastgesteld. Echter de PvdA heeft een andere voorkeur voor de nieuwe invulling van de Zalen Schaaf.

De drie plannen zoals PvdA ze ziet:

Herontwikkeling Speelmanskwartier:  Een goed vastgoedplan dat goed in beeld is uitgewerkt zodat we een idee hebben hoe het er in de toekomst eruit zou kunnen komen te zien.

Toch geniet dit plan niet onze voorkeur vanwege het ontbreken van de sociaal-culturele invulling. Het mist de kern waarover we spreken; de inhoud.

Schaaf blijft in beweging: Cultureel gezien rijk plan dat spettert van enthousiasme en liefde voor Zalen Schaaf en de stad. Grote ambitie. Een plan dat een glimlach op je gezicht tovert.

Agora: Een volledig uitgewerkt plan voor iedereen; waar gewerkt, geleerd en waar jij je kunt ontspannen.Daarnaast is het enige plan met een exploitatieopzet.

Onze eerste keus is Agora.

“Een ontmoetingsplaats, het hart van de samenleving, een verzamelplaats, een plek om te ontspannen, een plek voor ondernemers en een plaats voor onderwijs: In het hart van Leeuwarden. Het hart van de samenleving, een centrale rol in het Speelmanskwartier”

In de tijd waar het individualisme hoogtij viert, zorgt plan Agora voor een unieke ontmoetingsplek in het centrum van onze stad. Zalen Schaaf ademt ontmoeting en toegankelijkheid voor eenieder. Agora speelt in op de behoefte van jongeren om een plek te hebben. In onze gemeente is op dit moment niks voor de jongeren onder 18 jaar om elkaar te ontmoeten en het plan Agora maakt dat onder andere ook mogelijk.

Het is het enige plan dat volledig is uitgewerkt tot en met de financiële uitwerking. Dit geeft ons vertrouwen om met dit plan Schaaf te behouden en voor een duurzame toekomst te zorgen.

2 juni vindt de besluitvorming plaats.

Groet,

Mirka Antolovic- Tipuric
Gemeenteraadslid PvdA Leeuwarden

Waar ben je naar op zoek?