Schriftelijke vragen PvdA over leefbaarheid Valeriuskwartier

7 oktober 2022

Afgelopen dinsdag vier oktober jl. heeft het bewonersplatform Valeriuskwartier een bewonersavond georganiseerd in het MFC Westenkwartier. Voor de PvdA Leeuwarden waren Joost de Caluwe en Dirk Visser aanwezig. Op deze goedbezochte avond werd het wijkonderzoek, uitgevoerd door het bewonersplatform in samenwerking met Amaryllis, gepresenteerd en in ontvangst genomen door wijkwethouder Hein Kuiken.

In dit wijkonderzoek hebben 149 wijkbewoners feedback gegeven over diverse leefbaarheidsaspecten in de wijk. In het onderzoek, maar ook ter plekke, hebben veel wijkbewoners ongenoegen geuit over de leefomgeving, afvalproblematiek en vooral de kwaliteit van huisvesting.

De PvdA-fractie maakt zich zorgen over de leefbaarheid in het Valeriuskwartier en wil graag dat er in samenspraak met bewoners gestructureerd actie wordt ondernomen om het woongenot te doen laten toenemen. Derhalve heeft de fractie de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W:

Vraag 1: Heeft het college kennisgenomen van het wijkonderzoek Valeriuskwartier, en herkent u de door de wijkbewoners naar voren gebrachte opgaves?

Vraag 2: Kan het college aangeven wat zij wenst te doen met de gepresenteerde bevindingen? Graag ontvangen wij een zo concreet mogelijke reactie toegespitst op de onderdelen veiligheid, verkeersproblematiek, staat van de openbare ruimte en afvaldumping.

Vraag 3: Vanaf 2023 verliest het Valeriuskwartier de status van aandachtsgebied. Kan het college aangeven wat de praktische consequenties hiervan zijn? Kan het college de wijk verzekeren dat er aandacht blijft voor de (ontwikkeling van ) de wijk en kunt u aangeven hoe?

Vraag 4: Op de bewonersavond was er veel kritiek op Elkien, en klachten over de staat van de woningen.

Kan het college aangeven wat de visie is op de toekomst van deze wijk? Kan het college aangeven op welke acties zijn ( en worden) ondernomen om het woongenot in de wijk te verbeteren?

Vraag 5: Is het college met ons van mening dat bestaande vochtproblematiek in de woonvoorraad van Elkien met spoed moet worden aangepakt? En wat kan het college doen om dit te bespoedigen?

Vraag 6: Is het college met ons van mening dat de energiearmoede in het Valeriuskwartier moet worden aangepakt. Op welke wijze besteedt het college hier aandacht aan?

Vraag 7: Is het college met ons van mening dat de bewoners van het Valeriuskwartier duidelijkheid verdienen over de toekomst van hun wijk, en de toekomst van hun woning. Kan het college aangegeven wat zij doet om in deze duidelijkheid te voorzien?

Vraag 8: Wil het college zich mede- inspannen om de communicatie tussen corporatie, gemeente en bewoners te verbeteren? Op welke wijze denkt u hier een rol in te kunnen vervullen?

Namens de fractie van de PvdA Leeuwarden,

Dirk Visser