Sjoerd Feitsma stopt als wethouder en wordt de nieuwe directeur van Platform ACCT

22 april 2022

Per 1 augustus treedt Sjoerd Feitsma in dienst als directeur van het dit jaar opgerichte Platform ACCT, het arbeidsmarktplatform voor de culturele en creatieve sector. Onder zijn bevlogen leiding zal het platform verder werken aan het verbeteren van de arbeidsmarkt in de sector, om zo bij te dragen aan een duurzame, bloeiende en toekomstbestendige culturele en creatieve sector in Nederland.
Sjoerd Feitsma (42 jaar) is namens de PvdA sinds 2014 wethouder in Leeuwarden met o.a. portefeuilles financiën en cultuur en al sinds 2006 in de gemeentepolitiek actief als raadslid en fractievoorzitter. “Ik heb mij de afgelopen jaren met heel veel plezier ingezet voor de inwoners van de gemeente Leeuwarden. Samen met het culturele veld, ondernemers en de politiek bereikten we een mooie mijlpaal voor Leeuwarden en Friesland: culturele hoofdstad van Europa in 2018. Ik ga de samenwerking met collega’s in de regio missen.” aldus Feitsma.

“Het is een lastige keuze om nu weg te gaan, met alle onrust over de (financiële) gevolgen van corona. Maar de kans om directeur te worden van een organisatie die zich op landelijk niveau hard maakt voor één van de belangrijkste basisvoorwaarden van de kunstensector is iets wat ik niet kon laten lopen. Ik wil heel graag de komende jaren met een fijn team, partners in de sector, werknemers en werkgevers een mooi programma neerzetten met als doel de arbeidsmarktpositie in die creatieve industrie en de kunst en cultuursector zichtbaar te maken en te verbeteren”. Sjoerd Feitsma heeft de fractie en het bestuur laten weten per begin juli (begin zomerreces) te stoppen als wethouder. Reden hiervoor is dat hij per 1 augustus is benoemd tot directeur Platform Culturele en Creatieve Toekomst (platform ACCT). Bijgaand het volledige Persbericht Platform ACCT

“Sjoerd Feitsma heeft zich gedurende vele jaren ingezet voor onze afdeling. Eerst vanaf 2006 als raadslid en fractievoorzitter en vanaf 2014 als wethouder met in zijn portefeuille onder andere financiën en cultuur. Als wethouder was Sjoerd medeverantwoordelijk voor LF2018, Culturele Hoofdstad van Europa.
Bij het begin van de huidige periode heeft Sjoerd al laten weten dat dit zijn laatste periode als wethouder zou zijn. Zijn nieuwe functie is hem op het lijf geschreven. Wij begrijpen dan ook dat dit een kans is die hij niet kan laten schieten, gunnen hem deze baan van harte en wensen hem veel succes.
De PvdA moet nu op zoek naar een nieuwe wethouder. We gaan hiervoor gebruik maken van de vastgestelde wethouders procedure.”

Namens bestuur en fractie PvdA Leeuwarden