Beleidskader ‘Wonen met zorg’ vastgesteld

16 oktober 2024

Op 16 oktober is het beleidskader ‘Wonen met zorg’ vastgesteld in de gemeenteraad. In dat plan wordt bepaald hoe Leeuwarden gaat voorzien in de behoefte van de groeiende groep kwetsbare inwoners met een zorg- en ondersteuningsvraag.

Er zijn stevige keuzes nodig om de zorg ook in de toekomst beschikbaar en betaalbaar te houden. Ingezet wordt op een ongedeelde samenleving waarin iedereen, ook diegenen met een zorgvraag, mee kan doen. Daarin herkent de fractie van de PvdA de sociaal democratische waarden!

Zie voor het beleidskader ‘Wonen met zorg‘.

Omdat papier gewillig is, heeft de PvdA fractie aangedrongen op uitvoeringsplannen en regelmatige terugkoppeling aan de gemeenteraad. Deze toezeggingen zijn gedaan. Tevens is toegezegd dat er een informatieve avond wordt georganiseerd over de koppeling tussen wonen met zorg, de gezondheidsvisie en de sociale basis.

Het is duidelijk: wij willen van visie naar uitvoering waarbij integratie van al het beleid versterkt moet worden.

Mede daarom hebben wij een motie ingediend: Samen werken aan wonen met zorg!

Want alle partijen zijn nodig om de enorme opgave aan te pakken, want in 2024 zijn er alleen al 30 procent meer ouderen dan nu, is er krapte op de arbeidsmarkt en het grootste deel van de woningvoorraad is niet geschikt voor zorg.

Onze fractie is van mening dat de inzet van iedereen nodig is. En de meeste mensen voelen die verantwoordelijkheid ook  maar lopen vaak stuk op onduidelijkheid en stroperigheid bij de overheid. Wat kunnen bewoners zelf doen en hoe boren we dat potentieel beter aan? Hoe stimuleren we de zorg voor elkaar? Daarom hebben wij met een motie het college gevraagd om aan te geven hoe bewoners/particulieren zo goed mogelijk ondersteund kunnen worden bij woonzorginitiatieven.