Verslag Bezoek aan Aldlân – 17 juni 2024

19 juni 2024

Op 25 mei 2024 bracht Altijd in de Buurt een bezoek aan de wijk Aldlân. Het wijkpanel, vertegenwoordigd door onder andere Omar van der Hoeven en Tom Bouma, schetste diverse belangrijke onderwerpen in de wijk. Eén van de hoofdpunten was het groenbeleid; er werd geklaagd dat de gemeente steeds minder handhaaft op het plaatsen van schuttingen in plaats van groen zoals heggen, wat het groene karakter van de wijk aantast. Verder heeft het wijkpanel geen contact meer met de buurtagent, wat de handhaving bemoeilijkt.

Een ander belangrijk onderwerp is de problematiek rondom stalen gasleidingen in veel huizen, die roesten en lekken. Bewoners ontvingen een brief van de gemeente waarin hen werd gevraagd hun gasleidingen op eigen kosten te laten controleren. De gemeente werkt niet mee aan een collectieve aanpak, wat vooral problematisch is voor bewoners met beperkte financiële middelen. De gemeente heeft steekproefsgewijs woningen geïnspecteerd maar deelt de resultaten niet vanwege privacy. Het wijkpanel overweegt een WOO-verzoek in te dienen voor meer duidelijkheid.

Verder is het moeilijk om vrijwilligers te vinden voor het wijkpanel, vooral voor functies van voorzitter en secretaris. Toch voelen bewoners zich wel thuis in het wijkcentrum en zijn bereid daarbij te dragen. Persoonlijke benadering en motivatie kunnen helpen om meer vrijwilligers aan te trekken. Ook wordt eenzaamheid en bereikbaarheid gezien als een grote uitdaging; veel eenzame bewoners worden niet bereikt door de activiteiten in het wijkcentrum vanwege belemmeringen zoals vervoer en sociale angst. Amaryllis heeft geprobeerd dit probleem aan te pakken, maar helaas zonder veel succes.

De genoemde onderwerpen worden door PvdA Leeuwarden meegenomen daar waar mogelijk aan de orde gesteld.