PvdA Leeuwarden: onze jongeren verdienen een extra investering

Hoewel de coronabeperkingen op hun retour lijken, is de schade onder jongeren er niet minder om. Sociale beperkingen, aangewezen zijn op thuis, heeft veel impact gehad op jongeren. Op initiatief van de PvdA gaat de gemeente Leeuwarden in 2022 door met het bieden van extra aandacht aan kwetsbare jongeren.

De gemeenteraad, de PvdA in samenwerking met andere partijen, heeft 300.000 euro extra vrijgemaakt. Dit geld is bedoeld voor de jongeren- en preventiewerkers van Amaryllis. Zij bieden kwetsbare jongeren een luisterend oor, aandacht en perspectief.

Dit doen ze bijvoorbeeld op school en op straat. Zo kunnen ook deze jongeren zich thuis blijven voelen op school, thuis, bij hun club en in de buurt. Door jongeren vroegtijdig aandacht te geven, voorkomt de gemeente ook dat problemen verergeren en dat serieuze jeugdhulp moet worden aangesproken. De PvdA Leeuwarden vindt dat de psychische belasting van Covid19 niet moet leiden tot blijvende schade aan de toekomst van deze jongeren door kansenongelijkheid, depressiviteit en schooluitval. Voor de zomer moet duidelijk worden in hoeverre het jongerenwerk structurele versterking verdient.