Altijd in de Buurt in Mantgum. Hoe houden we Mantgum aantrekkelijk voor jongeren.

1 april 2024

Tijdens ons maandelijkse bezoek waren we deze keer te gast in Mantgum. Een bijzonder informatief gesprek met Karin van Beest stond op het programma, waarbij thema’s zoals het Multifunctioneel Centrum (MFC) de Wjukken, het project Boppeslach, de cruciale rol en waarde van vrijwilligers, evenals de diverse ontwikkelingen en activiteiten die vanuit de Doarpskeamer geïnitieerd worden, aan bod kwamen. Het is opmerkelijk hoe het project Boppeslach grotendeels door de inzet van de bewoners zelf tot stand is gekomen, wat de sterke gemeenschapszin binnen Mantgum benadrukt.

In Mantgum en rondom de Wjukken gebeurt er veel. De inwoners met wie we spraken, uitten hun blijdschap over het wonen in Mantgum en toonden zich vaak betrokken bij de lokale activiteiten. De aanwezigheid van winkels en het treinstation werd bijzonder gewaardeerd. Daarnaast is er een groep inwoners die puur voor het woongenot voor Mantgum kiest. Over dit woongenot gesproken; het dorp werkt aan diverse projecten die op termijn meer woonruimte beschikbaar zullen maken. Een nadrukkelijke wens, die we in veel dorpen terugzien, is het realiseren van toegankelijke woningen voor jongeren uit het dorp – een ambitie die veel bewoners koesteren.

Echter, tijdens ons bezoek kwamen ook zorgen aan het licht betreffende jongeren van een bepaalde leeftijd die zich vervelen. Dit onderstreept het belang van het creëren van meer betrokkenheid en activiteiten specifiek gericht op deze leeftijdsgroep, om zo een positieve bijdrage te leveren aan hun welzijn en de gemeenschapszin te versterken.