Achterstallig onderhoud en afvaloverlast? Het team Altijd in de Buurt bracht een bezoek aan Heechterp-Schieringen.

3 maart 2024

Op 24 februari bracht PvdA Leeuwarden met Altijd in de Buurt een bezoek aan de wijk Heechterp-Schieringen. De start vond plaats in het wijkcentrum waar de groep werd ontvangen voor Sjoukje Tel en Iqbal Aslam.

In een gesprek met Sjoukje, werkzaam bij Firda, wordt het project FP Buren toegelicht, een initiatief waarbij MBO-studenten Social Work hands-on leren door de samenwerking tussen onderwijsinstellingen, lokale wijken en verenigingen, zoals SC Leovardia, te benutten. Studenten volgen vier dagen per week praktijklessen en brengen één dag door op school. Dit model heeft tot nu toe indrukwekkende resultaten opgeleverd, waar Sjoukje en de betrokken partijen trots op zijn. Ze is momenteel bezig met het verkennen van verdere verbeteringen in hun aanpak.

Iqbal, actief als opbouwwerker voor Amaryllis, schetst een levendig beeld van de wijk vanuit zijn professionele perspectief, met een speciale waardering voor de langdurige aandacht die het project Leeuwarden-Oost aan de wijk besteedt. Hij benadrukt het belang van het vooropstellen van de behoeften van de bewoners en blijft aandringen op het serieus nemen van deze inwoners. In Heechterp zijn er aanzienlijke sloop- en bouwwerkzaamheden aan de gang, wat heeft geleid tot positieve sociale initiatieven en ondersteuning voor degenen die dit nodig hebben. Het uitbreiden van het bereik naar meer bewoners blijft een belangrijke taak voor alle lokale organisaties.

Tijdens gesprekken met bewoners op straat en de aansluitende lunch komen verschillende thema’s aan bod. Hoewel veel inwoners tevreden zijn met hun leefomgeving in de wijk, zijn er ook zorgen, vooral in de nieuwbouwgebieden van Schieringen waar de leefomstandigheden merkbaar zijn verbeterd. Echter, in andere delen van de wijk, vooral in de particuliere huursector, zijn de leefomstandigheden vaak slecht, met klachten over vocht, schimmel, kou en lawaai. Er is ook aanzienlijke kritiek op de woningbouwstichting.

Deze problemen, gecombineerd met de stress van stijgende kosten, raken aan essentiële aspecten van bestaanszekerheid. Er is een diversiteit aan ervaringen, variërend van tevredenheid tot verhalen van ontbering. Daarnaast vinden meerdere bewoners dat er niet geluisterd wordt bij de toewijzing van woningen die nog gebouwd zullen worden. Een schrijnend voorbeeld is een mevrouw die al 23 jaar in de wijk woont met haar zoon van inmiddels 24. Zij hebben nu een twee slaapkamer woning. Straks krijgen ze daar een 1,5 slaapkamer voor terug. De woningbouwstichting geeft als reden dat de zoon toch binnenkort uit huis gaat. Die heeft daar echter geen financiële middelen voor. Het aanbod dat er is, kan hij niet betalen.

De hoge flats aan de noordkant van de wijk worden door veel mensen op straat als uiterst problematisch aangewezen. Daar wordt afval inclusief bankstellen van het balkon naar beneden gegooid. Er worden schriftelijke vragen over deze kwesties voorbereid voor het college. Nieuw Elan is op de hoogte van de problemen, maar ze ontvangen naar eigen zeggen weinig input van bewoners. Op donderdag 7 maart begint Nieuw Elan met een inloopspreekuur, gehouden in de Roze Keet om 14:00 uur op de hoek van de Wilgenstraat en de Magnoliastraat. Dit spreekuur wordt tweewekelijks gehouden.

Wat betreft afvalmanagement merken inwoners regelmatig dat afvalcontainers overvol of verstopt zijn, wat leidt tot het naast de containers plaatsen van afvalzakken. Vooral in de zomer komt hier niet alleen verloedering uit voort, maar ook stankoverlast en ongedierte. Bewoners hebben naast de overlast van afval zorgen dat zij ten onrechte betalen voor een klepopening wanneer de container vol blijkt te zitten. Er is navraag gedaan bij Omrin over hoe zij omgaan met situaties waarin afval niet kan worden weggegooid vanwege volle of verstopte containers. Ook de zorg over de kosten die in rekening worden gebracht voor het scannen van de milieupas zonder dat er afval gedeponeerd wordt is gedeeld. Omrin heeft aangegeven dat er alleen kosten in rekening worden gebracht voor zakken die daadwerkelijk in de container belanden. Het openen van de klep brengt dus geen kosten met zich mee.

Het bezoek aan Heechterp -Schieringen heeft de PvdA Leeuwarden waardevolle inzichten gegeven. De signalen van de bewoners over achterstallig onderhoud van sociale huurwoningen en de situatie rondom het afval in de wijk worden meegenomen en onder de aandacht gebracht.

Op zaterdag 23 maart brengt Altijd in de Buurt een bezoek aan het dorp Mantgum. Ook dan hopen we weer veel inwoners te spreken.