Motie Diversiteit

Samen en met respect in dialoog

Dit is 1 van de manieren om racisme en discriminatie te bestrijden. De PvdA fractie roept het College op om het zeer actuele onderwerp racisme en discriminatie weer onder de aandacht te brengen en vraagt om concrete acties. In het verleden zijn met betrekking tot dit onderwerp verschillende acties ondernomen, maar de laatste jaren staat dit onderwerp niet meer hoog op de agenda terwijl dit juist zo belangrijk is.

Racisme en discriminatie is een hardnekkig probleem

Je kunt het vergelijken met onkruid. Een probleem dat je daarom continue moet bestrijden. En iedereen kan en moet hieraan bijdragen. Racisme en discriminatie kan ons namelijk allemaal overkomen. Of je nu man of vrouw, blank of zwart, gelovig of niet, homo of hetero bent. We hebben allemaal recht op een gelijke behandeling. Wij vragen met deze motie het College om het voortouw te nemen en om het goede voorbeeld te geven.

Wat is het doel van deze motie?

Wat onze fractie betreft is deze motie een eerste stap. Het College kan er op rekenen dat we de uitkomsten met veel belangstelling zullen afwachten en t.z.t. met het College over eventuele vervolgstappen in gesprek zullen gaan. Wij hopen dat het College met deze motie ook anderen gaat inspireren om binnen zijn eigen organisatie, afdeling, team of zelf, na te denken over de bestrijding van institutionele racisme en discriminatie. Wij zouden het daarom dan ook niet erg vinden als het College in december naast het ‘aan de slag gaan’ met het diversiteitsbeleid, ook met een nog verdergaande aanpak komt. Voor de inhoud van de motie kunt u deze link gebruiken: Motie diversiteitsbeleid

Namens de fractie,
Cem Kaya