2021 sluiten we af met een positief resultaat van 9,2 miljoen

6 juli 2022

Bijdrage Jaarstukken 2021

2021 was het laatste jaar van de vorige collegeperiode. Een periode waarin het gemeentelijk bestuur voor enorme uitdagingen stond met name in het sociale domein.

Dat rechtvaardigt ons inziens een korte terugblik. In deze periode is ruim 20 miljoen structureel bezuinigd waarvan meer dan de helft in het sociale domein. De grote opgave was om deze bezuinigingen door te voeren zonder afbreuk te doen aan het sociale karakter van de gemeente Leeuwarden. PvdA heeft hier de verantwoordelijkheid voor genomen, hoe lastig deze opdracht ook was, zijn we hier grotendeels in geslaagd. Het sociale karakter is behouden. De financiën zijn weer onder controle. Hetgeen ook blijkt uit lovende woorden van de accountant. PvdA complimenteert de ambtelijke dienst en het college met het resultaat dat voor ons ligt.

Mooi dat we na jaren te moeten bezuinigen nu ook een beetje adem kunnen halen maar de onzekerheden en opgaven van en voor de toekomst stapelen zich met de dag meer op. We moeten voorbereid zijn. De pandemie is nog niet verdwenen. De gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de stijgende inflatie zijn alles behalve zaken waarbij wij achterover kunnen leunen.

Pvda maakt zich zorgen over de komende tijd. De stijgende energiekosten zijn een grote beer op de weg die we moeten zien te trotseren. Er zijn maatregelen getroffen tegen energiearmoede maar wij moeten de komende tijd  scherp blijven. Voorkomen waar mogelijk en niet afwachten. In zeven Leeuwarder wijken hebben de inwoners duidelijk meer moeite met rondkomen (variërend van heel moeilijk tot redelijk kunnen rondkomen van het huishoudinkomen) dan gemiddeld. We zullen deze zorgelijke ontwikkeling op de voet volgen.

Door de oorlogen in de wereld zijn mensen nog steeds op de vlucht en zoeken ook in ons land naar een veilige haven. Door de al ontstane woningkrapte ontstaan er onwenselijke situaties waarbij wij niet in staat blijken te zijn mensen een menswaardige opvang te bieden. PvdA wil voor de inzet van het College voor de opvang van de Oekraïners een compliment geven. Hoewel er altijd zaken beter hadden gekund, is er alles uit de kast gehaald deze mensen goed op te vangen. Dit is wat ons betreft hoe je hoort om te gaan met mensen die op de vlucht zijn. Nogmaals vragen wij het College zich ook te blijven inzetten om de noodzaak van een opvang zoals het WTC in te toekomst te voorkomen. Wel zijn wij tevreden over de woningbouwopgave die het afgelopen jaar is gerealiseerd. 900 woningen zijn bijgevoegd waarvan twee derde de bestaande bouw en een derde nieuwbouw is.

Of de pandemie helemaal verdwijnt of weer opspeelt is onzeker. Niemand die het weet. Wel staat vast dat jongeren nog steeds last hebben van de nasleep van deze pandemie. Uit gesprekken die wij als raad met de jongeren hebben gevoerd maar ook uit verschillende onderzoeken blijkt dat de mentale gezondheid van jongeren hard achteruit is gegaan de afgelopen twee jaar en nog steeds doorsijpelt. Daarnaast laten de jongeren ons weten dat er in de stad weinig plekken waar ze elkaar ongedwongen elkaar kunnen ontmoeten. PvdA vindt het verstandig en meer dan nodig dat het College gedeelte van de ruim aanwezige coronagelden besteedt aan deze doelgroep. Daarom komen wij met een motie buiten de orde: Jongerenplan Neushoorn.

Noemenswaardig en mooi is dat één van de gemeentelijke culturele instelling een uitgewerkt plan heeft om dit op te pakken. Wij maken daar graag gebruik van en danken Neushoorn voor het initiatief.
Verder doet het ons goed dat er in 2021 meer mensen deel hebben kunnen nemen aan de culturele activiteiten blijkt uit de trendrapportage. Bijzonder trots zijn we op het feit dat alle kinderen in Leeuwarden de kans hebben via onder andere Kunstkade kennis te maken met kunst en cultuur.
Uit de cijfers blijkt ook dat de kunstbeoefening van de mensen uit onze dorpen minder is dan in de stad. Wij vragen de wethouder hier meer aandacht voor te hebben.

WMO gaat goed. Groot verschil is (rapport van de accountant) de overstap naar lumpsum van 64 aanbieders naar 4. Goede beslissing. Biedt duidelijkheid. Overdracht van de zorg was lastig maar is gelukt. Afgelopen jaar is stof neergedwarreld. Punt van zorg is dat bijna 40% van onze inwoners niet weet waar ze terecht moeten als ze WMO-zorg nodig hebben. En bijna 60% niet eens weet van het bestaan van buurt-en dorpskamers. Wij vragen het College hier extra aandacht voor te hebben.

Dienstverlening: punt van zorg. Er zijn 25% meer klachten over de dienstverlening ontvangen.  Mooi dat ze informeel opgelost worden maar wij zijn benieuwd naar de aanleiding van de klachten. Deze stijging baart ons zorgen. Hier moet een structurele oplossing voor gevonden worden door bv goede analyse van de achterliggende oorzaken en hiervan te leren.

Het vorige College heeft een begin gemaakt met het beter beschermen van het milieu en het klimaat: diftar, plannen voor circulair bouwen, Leeuwarder Energie Agenda, natuur inclusieve landbouw, bestrijden veenoxidatie, meer bomen. Een goede ontwikkeling, waar nog veel moet gebeuren ook deze periode.

Vanavond sluiten  wij deze jaarrekening van het vorige College af. We zetten er punt achter en gaan moedig voorwaarts richting de toekomst. Om deze richting helder te krijgen dienen wij nog een motie vreemd aan de orde over het “Toekomstdenken” EN DOOOORRR

Met vriendelijke groet,

Mirka Antolovic-Tipuric