Bloemenhulde PvdA bij graf Lourens Zandstra ter ere van diens 100ste sterfdag

18 mei 2023

Het bestuur van de Partij van de Arbeid, afdeling Leeuwarden, heeft vandaag op 18 mei 2023 bij wijze van bloemenhulde rode rozen gelegd op het graf van Lourens Zandstra ter gelegenheid van diens 100ste sterfdag.

Lourens Zandstra, die in 1848 in Wolvega was geboren, zou zich ontwikkelen tot een van de belangrijkste voormannen van de Friese arbeidersbeweging. Zo was hij grondlegger en voorzitter van de Leeuwarder afdeling van de Sociaal Democratische Arbeiderspartij (SDAP). Aanvankelijk was Lourens smidsknecht in Roordahuizum maar hij trok naar Leeuwarden waar hij in 1890 bevriend raakte met Pieter Jelles Troelstra, die hem regelmatig in zijn gedenkschriften aanhaalt. Zandstra bewaakte ook Troelstra’s huis toen dit tijdens de Oranjefurie in 1892 belaagd werd. Hij vergezelde Troelstra tijdens diens propagandatochten in Friesland. Later werd hij lid van het landelijke SDAP-bestuur. Hij werkte in 1898 mee aan de oprichting van de Leeuwarder coöperatie Excelsior die zorgde voor betaalbare levensmiddelen voor de laagstbetaalden.  Ook was hij voorzitter van het Leeuwarder Hogerhuiscomité. In december 1906 werd hij gemeenteraadslid van Leeuwarden en bleef dat tot 1923. In 1910 verkozen tot lid van Provinciale Staten werd hij in 1919 suppletoir lid van Gedeputeerde Staten tot 1923.

Zandstra was een typische selfmade man, die opviel door eenvoud, gekleed in boezeroen, pet en trijpen pantoffels, met een flinke witte baard. Hij werd op zijn zeventigste verjaardag gehuldigd onder andere met een redevoering van Troelstra. Bij zijn begrafenis in 1923 liep Leeuwarden massaal uit. Hij kreeg een extra grote grafzerk, voorzien van zijn beeltenis, op de Algemene Begraafplaats aan de Spanjaardslaan.  Die bijzondere zerk werd mede mogelijk gemaakt dankzij een geldinzamelingsactie onder de SDAP-leden.   Bestuurslid Wopke Schaafstal heeft op 18 mei 2023 namens namens de PvdA-afdeling Leeuwarden ter ere van deze grote Leeuwarder bij zijn graf bloemen gelegd.