De reis van Sander Douma naar Oeganda

22 april 2022

Dankzij mijn studie heb ik de kans gekregen om afgelopen maart, samen met enkele medestudenten, af te reizen naar Oeganda om een bezoek te brengen aan het Kyera Agricultural College. De reis begon uiteraard op Schiphol en na een vlucht van 10 uur kwamen wij aan in Oeganda. Vanuit de hoofdstad Kampala vertrokken wij richting Queen Elizabeth National Park, waar wij op safari zouden gaan. Tijdens de safari hebben wij onder andere olifanten, waterbokken, antilopen, wrattenzwijnen en nijlpaarden gezien. Heel indrukwekkend!

Na ons bezoek aan dit prachtige park ging de reis weer verder richting de grens met Rwanda waar ons een volgend bezoek aan een natuurpark te wachten stond. Na al deze prachtige ervaringen kwam nu het moment dat we naar de school gingen, want wij waren er natuurlijk niet om vakantie te vieren. Er moest ook wat gebeuren. Wij verbleven met de groep in een hotel in het centrum van Mbarara. Een stad in het zuiden van Oeganda met ongeveer 200.000 inwoners en niet ver van de school.

Voor de eerste dag op de school waren wij natuurlijk allemaal een beetje zenuwachtig. Na het spelen van een kennismakingsspel met de andere studenten was dat echter snel verdwenen. Toen wij elkaar wat beter hadden leren kennen zijn we project groepjes gaan vormen. Zodat wij goed en snel aan de slag konden met onze opdracht. Het belangrijkste doel van de week is om, samen met de studenten van Kyera College, businessplannen te gaan maken toegespitst op de lokale economie.

Om er achter te komen hoe het nou zit met ondernemen in Oeganda heb ik met mijn groepje ook een lokale boer bezocht. Dit bezoek opende onze ogen waardoor we keihard konden werken aan ons businessplan. Aan het eind van de week hebben alle groepen studenten de verschillende businessplannen gepresenteerd. Helaas zat deze zeer indrukwekkende reis er toen ook al weer op. Met een hoofd vol met nieuwe en bijzondere indrukken vertrokken we weer richting Nederland.

Voor ons vertrek gaf een van de begeleidende docenten aan dat je anders terug komt uit zoon land. Na deze reis kan ik dat alleen maar bevestigen als je ziet waar zij het mee moeten doen en waar wij ons in Nederland druk over maken dan kan het contrast niet groter zijn.

Sander Douma
Raadslid PvdA