Laat de strijd van Vlietvaardig niet voor niks zijn geweest!

21 maart 2023

Net als in de rest van Nederland is er in Leeuwarden sprake van een wooncrisis. Voor veel mensen is het zo goed als onmogelijk geworden om een passende en betaalbare woning te vinden. Dat komt mede door te weinig aanbod van woningen, te hoge huren en te veel macht van huisjesmelkers. Er is geen wondermiddel om al deze problemen in één keer op te lossen, maar gemeenten krijgen nu eindelijk de mogelijkheid om hier iets tegen te doen. Dat is hard nodig, want de particuliere huursector is de afgelopen jaren sterk gegroeid in Leeuwarden.

Zo is de laatste jaren zo’n 25% van het aantal verkochte woningen opgekocht voor de verhuur. Van deze woningen heeft maar liefst 90% een WOZ-waarde tot €270.000 en zijn bedoeld voor starters en inwoners met een smallere beurs. Binnenkort stelt de raad een huisvestingsverordening vast, waarmee voor een groot deel van de stad Leeuwarden een opkoopbescherming kan worden ingevoerd. Wat ons betreft een goede eerste stap om uitbreiding van de particuliere huursector tegen te gaan. Daarnaast is het de hoogste tijd om goed verhuurderschap af te dwingen in Leeuwarden, want de wildwesttaferelen zijn de afgelopen jaren ook sterk toegenomen.

Onder de kop ‘Vlietvaardig stopt met acties tegen huisjesmelkers’ bericht de LC van 14 maart over bedreigingen aan het adres van stichting Vlietvaardig. We lezen dat diverse vrijwilligers – die gebruik maakten van hun democratisch recht – zijn bedreigd en geïntimideerd, waardoor Vlietvaardig nu helaas moet buigen voor intimidatie door huisjesmelkers. En dat is nou precies de omgekeerde wereld. De wijken en de dorpen in de gemeente Leeuwarden zijn van ons allemaal. Voor verhuurders die niet zorgen voor fatsoenlijke woonomstandigheden, huurders uitbuiten of discrimineren is in onze gemeente geen plek.

De strijd die Vlietvaardig de afgelopen jaren voerde tegen huisjesmelkers in de Vlietzone willen we voortzetten in de hele gemeente. Voor GroenLinks en de PvdA is de maat vol en we komen daarom op korte termijn met voorstellen om de misstanden in de particuliere sector aan te pakken. Door malafide huisjesmelkers te raken in hun portemonnee, raken we ze het hardst. De gemeente moet daarom bestuurlijke boetes gaan opleggen aan verhuurders die zich willens en wetens niet aan de regels houden. ‘Naming and shaming’ is een effectief wapen gebleken om de aandacht op misstanden te vestigen, daarom willen we ook dat er een openbare lijst komt van verhuurders die er een potje van maken.

Malafide huisjesmelkers zullen zich ongetwijfeld met hand en tand verweren tegen elke vorm van inperking van hun macht. De bedreigingen aan het adres van Vlietvaardig zijn daarvan een triest voorbeeld. Juist daarom zullen we goed verhuurderschap moeten afdwingen via wet- en regelgeving, want als er één ding duidelijk is geworden in de laatste jaren is het wel dat de vrije markt niet de oplossing is van het probleem, maar juist de oorzaak. Als we nu niet ingrijpen, zijn we te laat. Laat de strijd van Vlietvaardig niet voor niks zijn geweest!

Wim Spoelman, fractievoorzitter GroenLinks Leeuwarden, en Dirk Visser, raadslid PvdA Leeuwarden.

Foto: Door Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed