Waarom heeft de PvdA voor de Hem gestemd?

3 juli 2023

Voor ons als PvdA is het zoeken geweest naar een balans tussen het bouwen van voldoende woningen, waaronder ook sociale huurwoningen, goed passen op de natuur en verantwoord omgaan met gemeenschapsgeld.

De 395 woningen in de Hem zijn gewoon broodnodig, want de nood is zeer hoog. Veel jongeren zoeken een huis. Bovendien zorgt de Hem ook voor doorstroming op de huizenmarkt waar de prijzen de afgelopen jaren zo hard zijn gestegen omdat er te weinig huizen zijn gebouwd. We hoeven ook maar te kijken naar de grote belangstelling onlangs voor de buurtschappen Unia en Barrahûs, waarvoor veel meer vraag dan aanbod was. Maar we hebben ons als gemeente ook verbonden aan de woondeal; die houdt in dat er voor Friesland 17.720 woningen bijgebouwd moeten worden vóór 2030. Dit betekent voor de gemeente Leeuwarden een toevoeging van 5675 woningen. De tijd dringt dus.

In de besluitvormende vergadering van 7 juli 2021 waar de raad het stedenbouwkundig plan de Hem vaststelde, dienden wij als PvdA de motie Weidevogels in waarin we oa het college opriepen om samen met de provincie, betrokken vogelwachters en terreinbeheerders in overleg te treden en indien nodig, met de provincie voorstellen voor compensatie van de weidevogels uit te werken.

We kunnen in het inrichtingskosten- en beheerplannen de Hem lezen dat hieraan voldaan is. We zijn blij met de aanpassing van de bufferzone; een hoger waterpeil in greppels, waar mogelijk plas-dras gebied en latere maaidatum van de eerste snee.

Tevens zijn we blij met het vogeleiland de Waard, 20 hectare puur vogelgebied bovenop de verplichte compensatie van de Provinsje Fryslân. Een mooie locatie vlakbij de Hounspolder. Dit is een echt vogeleiland waar de gemeente actief monitort en zo nodig aanpassingen doet om de omstandigheden voor de vogels te optimaliseren.

Op 17 mei waren we als raad op locatie bij IKC Teresa. Er hadden zich 40 insprekers aangemeld die allemaal hun zegje konden en mochten doen. Als raadslid hebben we de verantwoordelijkheid breed te kijken en alle maatschappelijke belangen af te wegen om tot een besluit te komen. Het was lastig maar alles afwegende: het natuurbelang (en dan met name de vogels), de woningnood, de geboden oplossingen zoals compensatie en verbreding van het gebied en eerder genomen besluiten waren voor ons reden om in te stemmen met voorliggend bestemmingsplan de Hem.

Bij de besluitvormende vergadering over het vaststellen van het bestemmingsplan de Hem dienden we als PvdA samen met GroenLinks Leeuwarden, het CDA en Gemeente Belangen Leeuwarden de motie “Sociale woningbouw in de Hem” in waarin we het college verzoeken:

te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om het woningbouwprogramma voor De Hem aan te passen om tot een aandeel sociale huur en goedkope koop van 30% te komen;

in dit onderzoek ook specifiek te kijken naar verschillende doelgroepen en in dit onderzoek een plek voor een knarrenhof en ‘dragende en vragende jongeren’ mee te nemen;

de raad hierover voor 21 december 2023 te informeren

Een prima sociaaldemocratische motie!

Kortom: voor ons als PvdA fractie is de balans tussen voldoende (sociale huur) woningen voor onze eigen inwoners, goed passen op de natuur en verantwoord omgaan met maatschappelijk geld belangrijk. Die afweging hebben we gemaakt en dat betekent dat we voor het bestemmingsplan De Hem hebben gestemd